DÜZEYLER
1. Bilgi, beceri ve tutum kazanma
2. Bilgi, beceri ve tutumları yeterliklere dönüştürme
- 2(S): Simüle ortamlarda (model, maket, simüle hastalar, vb) yeterlik
- 2: Gerçek klinik ortamlarda yeterlik
3. Yeterliklere uygun davranışlar sergileme ve hekimlik uygulamaları yapma
(Yeterliklere uygun performans sergileme)
4. Profesyonelliğe yönelik mesleki ve insani değerleri içselleştirme
Program Yeterlikleri |
Aşama I (I-III) |
Aşama II (IV-V) |
Aşama III (VI) |
1. Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin evrimini bilir. |
1 |
1,4 |
1,4 |
2. İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ, sistem düzeyinde bilir. Hastalıklar sırasında bu yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri ayırt eder. |
1,2 |
3,4 |
4 |
3. Doğru ve kapsamlı tıbbi ve sosyal öykü alabilir, kapsamlı fizik muayene yapabilir. |
1, 2(S) |
3 |
3,4 |
4. Hasta kaydı tutabilir; fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilir ve problemi tanımlayacak uygun bir yaklaşımla tanıya varabilir. |
1, 2(S) |
3 |
3,4 |
5. Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilir; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilir. |
1, 2 |
2,3 |
3,4 |
6. Hastalıklardan korunma ve sağlığın geliştirilmesinde temel prensipleri uygulayabilir ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanır. |
1 |
3 |
3,4 |
7. Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilir, planlar ve uygular. |
1 |
2, 3 |
4 |
8. Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilir. |
1 |
2, 3 |
3,4 |
9. Biyopsikososyal yaklaşımı bilir, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirir. |
1, 2(S) |
2, 3 |
3,4 |
10. Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilir. Sağlık verilerini toplayabilir, analiz edebilir, özetleyerek sunabilir. |
1 |
2 |
4 |
11. Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilir. |
1, 2(S) |
2,3 |
3, 4 |
12. Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunur. |
1 |
3 |
3,4 |
13. Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilir. Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk alır. |
1 |
2 |
4 |
14. Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilir ve gerektiğinde sorumluluk alır. Sağlık politikalarını bilir ve uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilir. |
1 |
3 |
4 |
15. Tıp alanındaki bilgilerini yaşam boyu öğrenme sorumluluğu çerçevesinde güncel tutar. |
1 |
2,3 |
3,4 |
16. Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygular. |
1, 2(S) |
2, 3 |
4 |
Aşama 1 Eğitim Hedefleri
1.1. Hekimlik mesleğini tanımak, hekimlik mesleğinin ve tıbbi uygulamaların evrimini, hekimlik mesleği ile ilgili değer, kavram ve terimleri bilmek;
1.2. Mesleki kimlik kazanımında hedefleri ve zorlukları bilmek, hekimin rolünü (hekim, sağlık savunucusu, bilim insanı, iletişimci, ekip üyesi, lider ve yönetici), görev ve sorumluluklarını anlamak;
1.3. Bilgi üretimine etki eden unsurları ve bilimsel bilgi gelişiminin tıbbi uygulamalara etkisini kavramak, bilim, bilimsel düşünce ve bilimsel bilgi kullanımının önemini bilmek;
1.4. Sağlığa etki eden unsurlar ve bunların bireye, topluma, hastalıklara ve hizmet sunumuna etkisini kavramak;
1.5. Sağlık, hastalık, sağlık hizmeti ve hasta-hekim ilişkisi bağlamında insan davranışlarının anlamını irdelemek;
1.6. İnsani değerlerin gözetildiği, tıbbın amacı ve meslek etiği değerleri doğrultusunda kurulacak hasta-hekim ilişkisinin gerekliliklerini kavramak;
1.7. Sağlık hizmetinde bilgisayar ve iletişim teknolojisinin kullanım alanını bilmek;
1.8. İnsanı, sosyal bilimler ve sanatta ele alınışı ile daha kapsamlı tanıyarak hekimlik mesleğinin insani yönünü kavrayabilmek, toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek, sosyal etmenlerin sağlık, hastalık ve hekimlik uygulamalarına etkilerini açıklayabilmek;
1.9. Etik analizi yapabilmek ve etik sorunları karşısında sağlık hakkı ve mesleki değerler ile haklı çıkarılabilen çözümler üretebilmek, mesleki değerleri olgu örneklerinde uygulayabilmek;
1.10. Canlıları oluşturan temel bileşenleri kavramak, insan vücudunun yapısını ve organların işlevini kavramak,
1.11. Vücudun normal yapısını ve işlevini kavrayarak normal olmayan bir sapmanın oluşturacağı klinik tabloyu belirleyebilmek;
1.12. Ekip çalışması ve beyin fırtınası ile bir problemi tespit etmek, eleştirel ve analitik düşünce ile problemin çözümüne yönelik araştırma yapabilmek ve çözüm üretebilmek;
1.13. Bilgi teknolojilerini hekimlik mesleğinin gereklerini anlamada ve hekimlik mesleğinin uygulamalarında kullanmak;
1.14. Toplumun bir üyesi olduğunu bilerek hekimlik bilgilerini ve mesleğinin icrasını etik ilkeler doğrultusunda sosyal sorumluluk alanlarında kullanmak;
1.15. Hekimlerin uymakla yükümlü olduğu meslek ahlakı kurallarını tanımlayabilmek, meslek ahlakı kurallarının ulusal ve uluslararası düzenlemelerde nasıl yer aldığını tanımlayabilmek ve ilgili düzenlemelere nasıl ulaşacağını kavrayabilmek;
1.16. Bilimsel araştırmaların ve gelişmelerin hekimlik mesleği açısından değerini kavramak, bilimsel araştırmanın basamaklarını bilmek ve elde edilen verilerin temel istatistik bilgileri ile analizini bilmek;
Aşama 2 Eğitim Hedefleri
2.1. Temel iletişim becerilerini kullanarak hasta ile iletişim kurmak ve öykü almak;
2.2. Fizik muayene ile normal bulguları ve hastalık bulgularını saptamak;
2.3. Hastaların laboratuvar ve/veya radyolojik görüntüleme sonuçlarını yorumlayarak analitik düşünme yoluyla hastalık bulgularını saptamak;
2.4. Hastaların klinik durumunun sınıflamasını/evrelemesini yapmak;
2.5. Hastalığın klinik sürecini anlamak ve gerekli takip prosedürlerini öğrenmek;
2.6. Temel bilgilerin klinik bilimlere entegrasyonunu yapmak;
2.7. Bilgiye erişim ve sürekli gelişim becerilerine sahip olmak;
2.8. Hekimlik mesleğinin deontolojik ve etik kurallarını bilmek ve uygulamak;
2.9. Koruyucu hekimliğin önemini ve uygulamalarını kavramak;
2.10. Bir hastalığın tüm evreleri için uzmanlık bilgilerinin işbirliği içerisinde kullanıldığını kavramak;
2.11. Hasta ve hasta yakınları ile temel iletişim becerilerini kullanarak iletişimine geçirerek empati kurmak;
2.12. Hastane yönetimi ile çalışanlar arasında; çalışanların kendi arasında ve çalışanlar ile hizmet alan kişiler (hasta/hasta yakını) arasında bu güven duygusunu geliştirmek ve bu güven duygusunu çalışma prensipleri haline getirmek;
2.13. Yaşam boyu örgün, yaygın ve sürekli öğrenmeyi ilke haline getirerek klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygulamak ve mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşmak;
2.14. Küçük gruplar halinde çalışarak bir problemin tespitini yapıp çözüme ulaşmak için bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye erişmek, eleştirel ve analitik düşünme ile problemin çözümüne yönelik öneriler sunmak ve karar vermek;
2.15. Bilimsel araştırmalardan elde edilen kanıtları bireyin ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, korunması, hastalıkların tanısı ve tedavisi süreçlerine entegre etmek;
2.16. İlgili anabilim dalları tarafından yürütülen seminer, olgu sunumu, makale ve çeviri saati gibi etkinliklere katılarak akademik faaliyetlerin işleyişi konusunda fikir sahibi olmak;
Aşama 3 Eğitim Hedefleri
3.1. Edindiği bilgi, beceri ve tutumların klinik uygulamalarını yaptırarak hekimlik mesleğinin uygulanmasında deneyim ve beceri kazanmak, sağlık hizmeti sunum alanlarında hekimlik mesleğini en iyi uygulayabileceği bulunma düzeyine gelmek;
3.2. Hastane içindeki çalışmalarında hasta ve yakınlarının haklarını bilmek; bunlara saygılı olmak ve hasta bilgilerinin gizliliği ilkesine uymak;
3.3. Ayrıntılı öykü alma ilkelerini kullanarak anamnez ve fizik muayene sonucuna göre patolojik semptom ve bulguları belirleme, ön tanı veya tanılarlar oluşturma ve uygun tanısal testleri istemek, hastaların tıbbi kayıtlarını yazılı ve elektronik ortamda tutmak ve epikriz düzenlemek;
3.4. Hasta ve hasta yakınları ile etkili iletişim kurmak ve ekip çalışması yapmak. Hasta ve hasta yakınları ile olan ilişkilerde vicdani sorumluluk sahibi olmak, saygılı olması gerektiğinin farkına varmak;
3.5. Tanı koyma ve tedavi sırasında kullanılan ilaç, tıbbi malzeme, araç ve gereçlerin hasta ve toplum yararına uygun şekilde kullanılmasına özen göstermek;
3.6. Sağlık hizmetlerinin sunulduğu örgütlenmeyi tanımak, bu örgütlenme içinde sağlık ekibinin üyesi olarak görev almak;
3.7. Toplumun sağlık düzeyini yükseltmek, sağlığı geliştirmek ve toplum katılımını sağlamak üzere sağlık iletişim ve eğitim etkinliklerini düzenlemek/katılmak;
3.8. Sağlık hizmetlerini etik kuralları ve toplumsal yararı gözeterek, kanıta dayalı yaklaşımlar çerçevesinde yürütmek;
3.9. Bireysel ve mesleki yeterliklerini değerlendirmek ve sürekli öğrenme yoluyla ekip çalışması, araştırma yöntemlerini ve bilgi teknolojilerini kullanarak mesleksel performansını geliştirmek;
3.10. Tıbbi bilgilerini güncelleştirme ve öğrenme gereksinimleri doğrultusunda literatür taraması yapmak, ulaştığı bilgiyi analitik ve eleştirel yönden değerlendirmek, organize etmek ve paydaşları ile paylaşıma sunmak;
3.11. Toplum sağlığını tehdit eden risk faktörlerini (sigara, hareketsiz yaşam, dengesiz beslenme, obezite vb.) bilir, birey ve toplum sağlığını korumaya yönelik önerilerde bulunmak;
3.12. Hekimlerin kendi mesleklerinin gerektirdiği sorumlulukları yerine getirirken aynı zamanda kendi mesleklerinin diğer meslek grupları ve hizmet alanlar tarafından da tanınmasını sağalmak, gerekli saygın konumun korunması ve mesleğin geliştirilmesi sürecine katkı vermek;
3.13. İçerisinde yaşadığı toplumun bir üyesi olduğunu bilerek birey, aile ve toplum sağlığı konusunda özel bir sorumluluğu olduğu bilincine sahip olmak;
3.14. Sosyal sorumluluk bilinci ile afetlerde ve kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer yaralanma durumlarında sağlık hizmetlerini planlamak ve yürütmek;
3.15. Mesleğini sorumluluklarının bilincinde olarak etik değerler çerçevesinde insan haklarına saygı duyarak ayrım gözetmeksin icra etmek;
3.16. Mesleki bilgilerini taze tutarak yaşam boyu öğrenme prensibi ile bilgiye ve araştırmaya açık olmak, tıbbın her alanındaki gelişmeleri takip etmek;
Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezunu Tıp Doktorundan beklenen yedi temel rol üzerinden 16 genel yetkinlik başlığı tanımlanmıştır. Bu roller ve yetkinlikler: