Hakkında

Hakkında

Amaç ve Değerler

Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi, eğitim, araştırma ve hizmet anlayışını toplumsal değerler ile harmanlayan sürekli gelişimi hedefleyen bir eğitim kurumudur. 

 
Eğitim Hedeflerimiz: Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi; 
 
  • Tıbbın, tıbbi uygulamaların ve hekimlik mesleğinin evrimini bilen,
  • İnsan vücudunun normal yapı ve fonksiyonunu molekül, hücre, doku, organ, sistem düzeyinde bilir. Hastalıklar sırasında bu yapı ve fonksiyonlarda meydana gelen değişiklikleri ayırt eden,
  • Doğru ve kapsamlı tıbbi ve sosyal öykü alabilen, kapsamlı fizik muayene yapabilen,
  • Hasta kaydı tutabilen; fizik muayene, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını yorumlayabilen ve problemi tanımlayacak uygun bir yaklaşımla tanıya varabilen
  • Hastalıklarla ilgili laboratuvar işlemlerini bilen; birinci basamakta, gerekli materyali (kan, idrar, vb.) uygun yöntemlerle hastadan elde ederek tanı ve takip için gerekli laboratuvar işlemlerini yapabilen,
  • Hastalıklardan korunma ve sağlığın geliştirilmesinde temel prensipleri uygulayabilen ve risk altındaki birey ve/veya toplumu tanıyan,
  • Birincil bakım ve acil hekimlik tedavi uygulamalarını, rehabilitasyon aşamalarını bilen, planlayan ve uygulayabilen,
  • Hasta ve yakınları, toplum ve meslektaşları ile sözlü ve/veya yazılı olarak etkin iletişim kurabilen,
  • Biyopsikososyal yaklaşımı bilen, hastalıkların nedenlerini, bireyi ve çevresi ile etkileşimini göz önüne alarak değerlendirebilen,
  • Araştırma yapma teknik, yöntem ve kurallarını bilen,  sağlık verilerini toplayabilen, analiz ederek, özetleyerek sunabilen,
  • Klinik karar verme sürecini, kanıta dayalı tıp uygulamalarını ve güncel yaklaşımları bilen,
  • Bilimi ve bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni mesleki bilgi ve uygulamaların oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunabilecek,
  • Hekimin eğitici, idareci ve araştırmacı olarak sağlık hizmet sunumundaki yerini bilen,
  • Toplumun sağlık düzeyini yükseltme hedefiyle kurulmuş tüm disiplinler arası ekiplerde kendisinin ve birlikte çalıştığı ekip arkadaşlarının mesleki ve kişisel gelişimleri ile ilgili sorumluluk taşıdığının farkında olan,
  • Çalışan sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularını bilen ve gerektiğinde sorumluluk alan,
  • Sağlık politikalarını bilerek uygulama alanındaki etkilerini değerlendirebilen,
  • Tıp alanındaki bilgilerini sürekli mesleki gelişim ilkeleri çerçevesinde güncel tutabilecek bilimsel farkındalığı kazanmış, 
  • Mesleğini, etik yükümlülük ve hukuki sorumluluklarını bilerek, insani değerleri ön planda tutarak ve ayrım gözetmeksizin özveri ile hekimlik yaşamı boyunca uygulayabilen hekimler yetiştirecek nitelikli bir tıp eğitimi vermeyi hedeflemiştir.
Aşama 1 Eğitim Hedefleri
 
1.1. Hekimlik mesleğini tanımak, hekimlik mesleğinin ve tıbbi uygulamaların evrimini, hekimlik mesleği ile ilgili değer, kavram ve terimleri bilmek;
 
1.2. Mesleki kimlik kazanımında hedefleri ve zorlukları bilmek, hekimin rolünü (hekim, sağlık savunucusu, bilim insanı, iletişimci, ekip üyesi, lider ve yönetici), görev ve sorumluluklarını anlamak;
 
1.3. Bilgi üretimine etki eden unsurları ve bilimsel bilgi gelişiminin tıbbi uygulamalara etkisini kavramak, bilim, bilimsel düşünce ve bilimsel bilgi kullanımının önemini bilmek;
 
1.4. Sağlığa etki eden unsurlar ve bunların bireye, topluma, hastalıklara ve hizmet sunumuna etkisini kavramak;
 
1.5. Sağlık, hastalık, sağlık hizmeti ve hasta-hekim ilişkisi bağlamında insan davranışlarının anlamını irdelemek;
 
1.6. İnsani değerlerin gözetildiği, tıbbın amacı ve meslek etiği değerleri doğrultusunda kurulacak hasta-hekim ilişkisinin gerekliliklerini kavramak;
 
1.7. Sağlık hizmetinde bilgisayar ve iletişim teknolojisinin kullanım alanını bilmek;
 
1.8. İnsanı, sosyal bilimler ve sanatta ele alınışı ile daha kapsamlı tanıyarak hekimlik mesleğinin insani yönünü kavrayabilmek, toplumun sağlık gereksinimlerini değerlendirerek, sosyal etmenlerin sağlık, hastalık ve hekimlik uygulamalarına etkilerini açıklayabilmek;
 
1.9. Etik analizi yapabilmek ve etik sorunları karşısında sağlık hakkı ve mesleki değerler ile haklı çıkarılabilen çözümler üretebilmek, mesleki değerleri olgu örneklerinde uygulayabilmek;
 
1.10. Canlıları oluşturan temel bileşenleri kavramak, insan vücudunun yapısını ve organların işlevini kavramak,
 
1.11. Vücudun normal yapısını ve işlevini kavrayarak normal olmayan bir sapmanın oluşturacağı klinik tabloyu belirleyebilmek;
 
1.12. Ekip çalışması ve beyin fırtınası ile bir problemi tespit etmek, eleştirel ve analitik düşünce ile problemin çözümüne yönelik araştırma yapabilmek ve çözüm üretebilmek;
 
1.13. Bilgi teknolojilerini hekimlik mesleğinin gereklerini anlamada ve hekimlik mesleğinin uygulamalarında kullanmak;
 
1.14. Toplumun bir üyesi olduğunu bilerek hekimlik bilgilerini ve mesleğinin icrasını etik ilkeler doğrultusunda sosyal sorumluluk alanlarında kullanmak;
 
1.15. Hekimlerin uymakla yükümlü olduğu meslek ahlakı kurallarını tanımlayabilmek, meslek ahlakı kurallarının ulusal ve uluslararası düzenlemelerde nasıl yer aldığını tanımlayabilmek ve ilgili düzenlemelere nasıl ulaşacağını kavrayabilmek;
 
1.16. Bilimsel araştırmaların ve gelişmelerin hekimlik mesleği açısından değerini kavramak, bilimsel araştırmanın basamaklarını bilmek ve elde edilen verilerin temel istatistik bilgileri ile analizini bilmek;
 
 
 Aşama 2 Eğitim Hedefleri
 
2.1. Temel iletişim becerilerini kullanarak hasta ile iletişim kurmak ve öykü almak;
 
2.2. Fizik muayene ile normal bulguları ve hastalık bulgularını saptamak;
 
2.3. Hastaların laboratuvar ve/veya radyolojik görüntüleme sonuçlarını yorumlayarak analitik düşünme yoluyla hastalık bulgularını saptamak;
 
2.4. Hastaların klinik durumunun sınıflamasını/evrelemesini yapmak;
 
2.5. Hastalığın klinik sürecini anlamak ve gerekli takip prosedürlerini öğrenmek;
 
2.6. Temel bilgilerin klinik bilimlere entegrasyonunu yapmak;
 
2.7. Bilgiye erişim ve sürekli gelişim becerilerine sahip olmak;
 
2.8. Hekimlik mesleğinin deontolojik ve etik kurallarını bilmek ve uygulamak;
 
2.9. Koruyucu hekimliğin önemini ve uygulamalarını kavramak;
 
2.10. Bir hastalığın tüm evreleri için uzmanlık bilgilerinin işbirliği içerisinde kullanıldığını kavramak;
 
2.11. Hasta ve hasta yakınları ile temel iletişim becerilerini kullanarak iletişimine geçirerek empati kurmak;
 
2.12. Hastane yönetimi ile çalışanlar arasında; çalışanların kendi arasında ve çalışanlar ile hizmet alan kişiler (hasta/hasta yakını) arasında bu güven duygusunu geliştirmek ve bu güven duygusunu çalışma prensipleri haline getirmek;
 
2.13. Yaşam boyu örgün, yaygın ve sürekli öğrenmeyi ilke haline getirerek klinik karar verme sürecinde, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygulamak ve mesleği ile ilgili güncel literatür bilgisine ulaşmak;
 
2.14. Küçük gruplar halinde çalışarak bir problemin tespitini yapıp çözüme ulaşmak için bilgi teknolojilerini ve araştırma yöntemlerini kullanarak bilgiye erişmek, eleştirel ve analitik düşünme ile problemin çözümüne yönelik öneriler sunmak ve karar vermek;
 
2.15. Bilimsel araştırmalardan elde edilen kanıtları bireyin ve toplumun sağlığının geliştirilmesi, korunması, hastalıkların tanısı ve tedavisi süreçlerine entegre etmek;
 
2.16. İlgili anabilim dalları tarafından yürütülen seminer, olgu sunumu, makale ve çeviri saati gibi etkinliklere katılarak akademik faaliyetlerin işleyişi konusunda fikir sahibi olmak;
 
Aşama 3 Eğitim Hedefleri
 
3.1. Edindiği bilgi, beceri ve tutumların klinik uygulamalarını yaptırarak hekimlik mesleğinin uygulanmasında deneyim ve beceri kazanmak, sağlık hizmeti sunum alanlarında hekimlik mesleğini en iyi uygulayabileceği bulunma düzeyine gelmek;
 
3.2. Hastane içindeki çalışmalarında hasta ve yakınlarının haklarını bilmek; bunlara saygılı olmak ve hasta bilgilerinin gizliliği ilkesine uymak;
 
3.3. Ayrıntılı öykü alma ilkelerini kullanarak anamnez ve fizik muayene sonucuna göre patolojik semptom ve bulguları belirleme, ön tanı veya tanılarlar oluşturma ve uygun tanısal testleri istemek, hastaların tıbbi kayıtlarını yazılı ve elektronik ortamda tutmak ve epikriz düzenlemek;
 
3.4. Hasta ve hasta yakınları ile etkili iletişim kurmak ve ekip çalışması yapmak. Hasta ve hasta yakınları ile olan ilişkilerde vicdani sorumluluk sahibi olmak, saygılı olması gerektiğinin farkına varmak;
 
3.5. Tanı koyma ve tedavi sırasında kullanılan ilaç, tıbbi malzeme, araç ve gereçlerin hasta ve toplum yararına uygun şekilde kullanılmasına özen göstermek;
 
3.6. Sağlık hizmetlerinin sunulduğu örgütlenmeyi tanımak, bu örgütlenme içinde sağlık ekibinin üyesi olarak görev almak;
 
3.7. Toplumun sağlık düzeyini yükseltmek, sağlığı geliştirmek ve toplum katılımını sağlamak üzere sağlık iletişim ve eğitim etkinliklerini düzenlemek/katılmak;
 
3.8. Sağlık hizmetlerini etik kuralları ve toplumsal yararı gözeterek, kanıta dayalı yaklaşımlar çerçevesinde yürütmek;
 
3.9. Bireysel ve mesleki yeterliklerini değerlendirmek ve sürekli öğrenme yoluyla ekip çalışması, araştırma yöntemlerini ve bilgi teknolojilerini kullanarak mesleksel performansını geliştirmek;
 
3.10. Tıbbi bilgilerini güncelleştirme ve öğrenme gereksinimleri doğrultusunda literatür taraması yapmak, ulaştığı bilgiyi analitik ve eleştirel yönden değerlendirmek, organize etmek ve paydaşları ile paylaşıma sunmak;
 
3.11. Toplum sağlığını tehdit eden risk faktörlerini (sigara, hareketsiz yaşam, dengesiz beslenme, obezite vb.) bilir, birey ve toplum sağlığını korumaya yönelik önerilerde bulunmak;
 
3.12. Hekimlerin kendi mesleklerinin gerektirdiği sorumlulukları yerine getirirken aynı zamanda kendi mesleklerinin diğer meslek grupları ve hizmet alanlar tarafından da tanınmasını sağalmak, gerekli saygın konumun korunması ve mesleğin geliştirilmesi sürecine katkı vermek;
 
3.13. İçerisinde yaşadığı toplumun bir üyesi olduğunu bilerek birey, aile ve toplum sağlığı konusunda özel bir sorumluluğu olduğu bilincine sahip olmak;
 
3.14. Sosyal sorumluluk bilinci ile afetlerde ve kimyasal, biyolojik, radyolojik ve nükleer yaralanma durumlarında sağlık hizmetlerini planlamak ve yürütmek;
 
3.15. Mesleğini sorumluluklarının bilincinde olarak etik değerler çerçevesinde insan haklarına saygı duyarak ayrım gözetmeksin icra etmek;
 
3.16. Mesleki bilgilerini taze tutarak yaşam boyu öğrenme prensibi ile bilgiye ve araştırmaya açık olmak, tıbbın her alanındaki gelişmeleri takip etmek;
 
Araştırma Hedeflerimiz:
  • Öğretim Görevlileri tarafından yürütülen araştırmalara öğrenci katılımının sağlanması,
  • Programda yer alan ve Öğretim Üyeleri danışmanlığında yürütülen “Klinik Araştırma ve Sunum” uygulamasında araştırma çalışmalarının teşvik edilmesi,
  • Öğrencilerin özellikle öğrenci kongreleri olmak üzere eğitim toplantıları, sempozyum ve kongrelere katılımlarının desteklenmesi,
  • Öğrenciler tarafından yürütülen çalışmaların sonuçlarının eğitim toplantıları, sempozyum ve kongrelerde sunulmasının sağlanması,
  • Öğrenciler tarafından düzenlenen bilim şenlikleri ve kongrelerin desteklenmesi. 
 
Hizmet Hedeflerimiz:
 
Mezunlarımızın;
  • Sağlığın korunması ve sürdürülmesi ile tanı ve tedavi konusunda üst düzey bilgi birikimine sahip olmaları, 
  • Hastayı bir birey, ailenin ve toplumun bir bileşeni olarak bütüncül bir yaklaşımla ele alabilmeleri, 
  • Yüksek nitelikli, kapsamlı, sürekli ve kişisel sağlık bakım hizmeti sunabilmeleri hedeflenmektedir.
 

ROLLER ve YETKİNLİKLER

Bursa Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezunu Tıp Doktorundan beklenen yedi temel rol üzerinden 16 genel yetkinlik başlığı tanımlanmıştır. Bu roller ve yetkinlikler:

Hizmet sunucu:

  • Sağlığın korunması ve sürdürülmesi ile tanı ve tedavi konusunda üst düzey bilgi birikimine sahip olma, 
  • Hastayı bir birey, ailenin ve toplumun bir bileşeni olarak bütüncül bir yaklaşımla ele alabilme, 
  • Yüksek nitelikli, kapsamlı, sürekli ve kişisel sağlık bakım hizmeti sunabilme, 

Karar verici:

  • Sağladığı hizmeti sürdürürken maliyet ve etik açıdan da uygunluğuna karar verebilme,

İyi iletişimci:

  • Sağlıklı yaşam için gerekenleri etkili biçimde anlatarak bireylerin sağlığını korumasını ve geliştirmesini sağlayabilme,

Lider:

  • Çalıştığı ortamdaki kişilerin güvenlerini kazanabilme, 
  • Bireysel ve toplumsal gereksinimler için arabuluculuk yapabilme, 
  • Toplum adına girişim başlatabilme 

Yönetici:

  • Hastaların ve toplumun gereksinimlerini karşılamak üzere bireyler ve kurumlarla uyumlu çalışabilme, 
  • Sağlık verilerini uygun biçimde kullanabilme, 

Bilim İnsanı:

  • Bilgiye kanıta dayalı tıp kurallarını gözeterek hızlı-güvenilir biçimde ulaşabilen, literatürü takip edebilen ve eleştirel bakış ile bilgileri değerlendirebilme,
  • Yaşam boyu öğrenme ve mesleki gelişim ilkelerine uygun tavır sergileyebilme,
  • Alanında gerekli çağdaş teknolojiyi takip ederek kullanabilme,
  • Bilimsel bir araştırmayı planlayabilir, yürütebilir ve raporlayabilme,

Sağlık Savunucusu:

  • Sağlığa ilişkin evrensel ilkeler ve uluslararası sözleşmelere uygun davranış göstererek sağlık hakkını savunabilme,
  • Birey ve toplum sağlığının tehlikede olduğu durumlarda toplumu bilgilendirebilme.