Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi
Tıp Fakültesi öğrencimiz İsmail Emir Yassı'nın Massachusetts Institute of Technology (MIT) Media Lab'da gerçekleştirdiği araştırma stajı kapsamında üzerinde çalıştığı non-invazif multimodal beyin-bilgisayar arayüzü sistemi, Computers dergisinde yayımlandı. Öğrencimiz, derginin Ekim ayı sayısının kapağına seçilen “Unraveling the Dynamics of Mental and Visuospatial Workload in Virtual Reality Environments” başlıklı makalenin yazımı, deney tasarımı, metodolojisi ve biyosinyal analizini üstlendi.
Prof. Pattie Maes’in danışmanlığında, kognitif destek sistemleri tasarlayan Fluid Interfaces grubunda yürütülen çalışmada, katılımcılara Tetris oynatılarak bilişsel yük altında merkezi ve otonom sinir sistemi aktivitelerindeki değişimler incelendi. Bu çalışmada, "Galea" adını verdikleri sanal gerçeklik destekli beyin-bilgisayar arayüzü kullanılarak eş zamanlı EEG ve kardiyak aktivite (PPG) verileri toplandı.
Merkezi ve otonom sinir sisteminin ilişkisi incelendi
Zorluk seviyesi giderek artan Tetris oyunu aracılığıyla, artan bilişsel yük karşısında merkezi ve otonom sinir sistemi aktivitelerinin nasıl değiştiği ve bunların arasındaki ilişki aydınlatıldı. Çalışmada, EEG ve kardiyak aktiviteye dayalı regresyon metotlarıyla katılımcıların performansını ve subjektif zorlanma derecelerini tahmin edebilen yeni modeller geliştirildi. Bu bağlamda subjektif zorlantıya, beklenenin aksine prefrontal aktivitenin değil, parietal görsel-uzamsal aktivitenin yön verdiği ortaya kondu.
Bu çalışma, bilişsel yükü gerçek zamanlı takip ederek, performans ve ruh sağlığı lehine optimize edebilen ve nöropsikiyatriden eğitime birçok alanda kullanılabilecek bir uygulamanın temelini attı.
İnterdisipliner ve translasyonel çalışmalara dikkat çekildi
MIT Media Lab’daki tek tıp öğrencisi olarak farklı branşlardan araştırmacılarla ve mühendislerle birlikte çalışmanın yeni bakış açıları ortaya çıkardığını belirten İsmail Emir Yassı, interdisipliner çalışmaların önemini vurguladı.
Stajı sırasında tıp ve mühendislik iş birliğiyle geliştirilen ve kliniğe yansıyan projeler ortaya çıkaran üniversitemiz Translasyonel Tıp Anabilim Dalı’nı dile getiren öğrencimiz, kendinden sonraki tıp öğrencilerinin de laboratuvara stajyer olarak kabul edilmesine öncülük etti. Bu çalışma ayrıca, öğrencilerin lisans eğitimi sırasında bilimsel araştırmalara sunabileceği katkıya da bir örnek oldu.
Makalenin tamamına bağlantıdan ulaşabilirsiniz: https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/157422
Bernal G, Jung H, Yassı İE, Hidalgo N, Alemu Y, Barnes-Diana T, Maes P. Unraveling the Dynamics of Mental and Visuospatial Workload in Virtual Reality Environments. Computers. 2024; 13(10):246. https://doi.org/10.3390/computers13100246